onsdag 18 november 2009

Att följa med strömmen - På gott och ont?!

Åkte till Kristiansand, som för övrigt ligger i Norge, på sydkusten om du inte visste det.

Flög från Kastrup, som är en mycket trevlig flygplats.

Eftersom Norge inte är med i EU kunde man ha handlat lite starkare drycker i Tax Free-butikerna, men inte idag.

Ser inte så bra ut att komma till sina kunder med kassar fulla med klirrande flaskor.

Om man inte ger bort dem i gåva förstås, men det var aldrig aktuellt i dag! Någon måtta på generositeten får det väl vara??!!??

När planet landat och alla passagerare hastat in i terminalbyggnaden gjorde jag som alla andra - vek av till vänster och fortsatte.

Där var bara fyra glasväggar, toaletter och stolar i en vänthall.

Men där fanns också en Tax Free-butik. Det var dit strömmen av passagerare löpte.

Jag, och flera med mig, irrade runt i denna vänthall tills en kvinna i gul jacka öppnade dörren som vi kommit in i och viftade som om hon semaforerade.

Vi skulle fortsatt rakt fram om vi inte skulle handlat. Där var tull och utgång.

Men jag ankom ju. Då handlar man inte. Eller????!!!?????

Jo, i Norge fungerar det så. Man handlar när man kommit tillbaka för att slippa dra på alla flaskor när man är ute på affärsresor.

Som svensk handlar man ju alltid innan man avreser från flygplatsen.

Inte så dumt egentligen! Att handla när man kkommer tillbaka. Man har ju precis ankommit så personalen i Tax Free-butiken vet ju att man varit utomlands. Man har sitt boardingpass.

Det finns för övrigt en "Tax Free" vid bagageutlämningen på Kastrup som jag la märke till när jag återvände från en annan resa, minns jag så här i efterhand.

Alltid får man se något nytt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar