söndag 10 januari 2010

Åter på resande fot i tjänsten!

Efter en månad med endast dagsuppdrag är det åter dags att resa bort. Denna gång bär det av till land i södra Europa.

Men först en tågresa till Huvudstaden sydväst om Sverige.

Flyget går vid sjusnåret i morgon..... Fanns det inga bättre tider att ta till för denna destination??

Byte av tåg som brukligt i Alvesta där 08-X 2000 är försenat. Är jag förvånad?

En dryg halvtimme på blåsig perrong i bister, blåsig januarivinter tilltalar mig inte.

Ställer mig inne i vänthallen och beundrar vinterdagens gnistrande skönhet inifrån.

Passar på att ta en lunchkorv i Pressbyrån på stationen. Där har fler haft samma tanske som jag - lite fika i väntan på försenade tåg.

Inne bland hyllorna står en vagn med ett ganska stort bagage. Formen på detta låter mig tro att det är en basfiol......

En stund senare är det dags för resenärer norrut att få åka i väg.

En ung man drar basfiolen på perrongen utanför fönstret där jag står och jag ser hur han försöker baxa ombord instrumentet på tåget.

Efter en del trixande är han ombord och jag ser hans mödosamma försök att få in ekipaget i vagnens gång.

Jag undrar i mitt stilla sinne hur de andra resenärerna ska komma in i vagnen......

Ganska modigt av en ung man att företa en resa med ett instrument av denna storlek. Även om han hade hjälp av sitt resesällskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar